2012. április 26., csütörtök

A pékek pékje - Interjú Miklós Mihállyal

Új, nagy népszerűségnek örvendő óránknak a Marmorstein pékségének Miklós Mihály az oktatója.Őt faggattuk kenyérről, pékségről, indulásról és a jövőről.


MF: Bemutatnád magad röviden, hogy mivel foglalkozol, mit csinálsz?
MM: 31 éves pék vagyok, kenyereket sütök. 

MF: Hogy kerültél kapcsolatba a kenyérrel, a kovász készítéssel? 
MM: 2006-2007-ben a barátnőmmel Londonban laktam. Akkoriban ott sorra nyíltak a kézműves pékségek. Nagyon finom francia és olasz kenyereket árultak. Egyszer bementünk egy ilyen pékségbe a boltból,  egy kis francia étterem nyílt, ahol vacsoráztunk és arról beszéltünk, hogy egyszer majd mi is csinálunk egy ilyen pékséget. Aztán elkezdtem kutatni a neten, kenyeres blogokon majd rendeltem könyveket és szép lassan egyre mélyebbre ástam a témában.   


MF: Mikor döntötted el, hogy elindítod saját pékségedet?
MM: Amikor hazaköltöztünk Magyarországra építettünk egy kis fatüzelésű téglakemencét. Egy-két hetente, ha volt egy kis szabadidőm, sütöttem, kísérleteztem a kemencében, a különböző lisztekkel, receptekkel. Amit sütöttem  elvittem a családomnak és a barátaimnak. Mindig küldtem nekik egy emailt, hogy mikor és mit sütök. Ebből egy idő után az lett, hogy kb. 20-30 ismerősöm állandóan várta a kenyeret. Azt hiszem ekkor határoztam el, hogy talán értelmesebb lenne ezzel foglalkoznom komolyabban és amit addig csináltam azzal inkább hobbiként.

MF: Tervbe van véve egy saját üzlet megnyitása? 
MM: Igen, dolgozunk rajta csak sajnos lassan halad. Ráadásul két évvel az indulás után még mindig van mit javítani  a jelenlegi üzemen is.

MF: Mikor sütötted az első kenyered és hogy sikerült? 
MM: Amikor kész lett a kis kemence és már lehetett benne sütni. Elég satnya lett. De két-három próbálkozás után már egész jó kenyerek sikerültek. Minél jobban érti az ember, hogy mi történik a kenyérkészítés különböző szakaszaiban annál inkább rájön a hibákra és ki tudja javítani azokat.


MF: Melyek a jó kenyér sütésének legfontosabb alapjai? 
MM: A jó kenyérhez jó minőségű liszt, kovász, és elegendő idő kell.       

MF: Mi a kenyér filozófiád, ha van ilyen? 
MM: Egy nagyon klassz kenyér készítésről szóló könyvben olvastam: "Minél fejlettebb egy civilizáció, annál rosszabb a kenyere. Ez most megváltozik." :)

MF: Mire számíthatnak a hallgatók, cheftanoncok; mit fognak tanulni tőled az óráidon? 
MM: Masszív kenyérsütés lesz! :)



Nincsenek megjegyzések: